5 Haiwan Yang Telah Pupus Di Dunia

Pada artikel kali ini, saya akan menulis berkenaan haiwan yang telah pupus di dunia. Jika sebelum ini saya ada menulis berkenaan haiwan paling bahaya di dunia. Kepupusan haiwan kebanyakkan disebabkan habitat yang musnah dan pemburuan.

Berikut merupakan 5 haiwan yang telah pupus di dunia.

5 Haiwan yang Telah Pupus Di Dunia

katak emas
katak emas

1. Katak Emas (1989)

Katak emas telah pupus baru-baru ini sahaja. iaitu 40 tahun lepas. Katak emas berasal dari Costa Rica. Ianya pupus disebabkan oleh pemanasan globa, dan pencemaran alam.

harimau zanzibar
harimau zanzibar

2. Harimau Zanzibar ( 1996)

Harimau Zanzibar berasal dari negara Tanzania. Harimau ini telah lama tidak dijumpai sejak 1996. Walaubagaimanapun, tidak ada info rasmi berkenaan kepupusan binatang ini

badak sumbu afrika
Badak simbu afrika

3. Badak sumbu hitam Afrika Barat (2006)

Binatang ini berasal dari Afrika barat. Dan sebab kepupusannya adalah disebabkan oleh pemburu yang memburu gading badak ini.

harimau jawa
Harimau jawa

4. Harimau Jawa (1979)

Sama dengan harimau sumatera, Harimau jawa berasal dari tanah indonesia. Sebab kepupusan adalah kerana kehilangan habitat yang disebabkan oleh pembangunan agrikultural.

spix macaw
Spix macaw

5. Spix Macaw (2004)

Spix macaw ni seakan seperti burung kakak tua. Ianya dikenali dengan bulu pelepah berwarna biru yang sungguh cantik. Kepupusan adalah disebabkan oleh kemusnahan habitat.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "5 Haiwan Yang Telah Pupus Di Dunia"

Post a Comment